Nauka i religia


Drodzy religianci, nie wycierajcie sobie nauką gęby. 


 Do napisania tego tekstu zainspirowały mnie odwiedziny dwóch panów - Świadków Jehowy. Muszę stwierdzić uczciwie, że byli bardzo grzeczni, mili i.... nieustępliwi.
Widząc w ich rękach religijne pisemka, zaznaczyłam, że jestem ateistką i rozmowa ze mną o Bogu to strata czasu. Panowie nie zniechęcili się i z łagodnymi ojcowskimi uśmiechami zachęcali mnie do rozmowy, obiecując, iż udowodnią mi, że Bóg istnieje.
I tak, stojąc u płota, dowiedziałam się, że wiedza, jaką dysponują Świadkowie Jehowy, jest potwierdzona przez naukę a wybitni naukowcy wieszczą, że  Ziemia liczy sobie sześć tysięcy lat. 


Gdy mili panowie odeszli, uświadomiłam sobie, że zapomniałam spytać czy Ziemia jest płaska czy kulista. Oczywiście według wybitnych naukowców.
Ludzie wierzący nie zrezygnują łatwo ze swojego światopoglądu, bo utraciliby wtedy złudne przekonanie o swej automatycznej lepszości. Ale w XXI wieku nie wypada odżegnywać się od nauki, przynajmniej oficjalnie.
Weźmy chociażby słynne DNA.
Można wprawdzie zajrzeć do encyklopedii lub podręcznika, aby sprawdzić, co ów trzyliterowy skrót oznacza, jednak to za duży wysiłek dla przyzwyczajonych do gotowych interpretacji.
Tak zwani "obrońcy życia" ochoczo i triumfalnie tym terminem wymachują, żądając, by ze względu na „człowieczeństwo” dwóch połączonych ze sobą komórek, dla obejrzenia których trzeba użyć mikroskopu, zakazać procedury In vitro .
Okazuje się, że nawet religijny fanatyk ma za plecami jakiegoś wybitnego naukowca. Tymczasem świat nauki wypowiedział się jednoznacznie w tym temacie - twórca In vitro został uhonorowany nagrodą Nobla.
Ponieważ Szwedzka Akademia Nauk nie wtrąca się do teologii, to może teologowie przestaną wtrącać się do nauki.
Religia opiera się na dogmatach i doktrynach, których nie wolno podważać a papież jest nieomylny. Nauka jest otwarta i wiodą do niej logika, dowody, krytycyzm.
Jeżeli ktoś chce wierzyć w religijne bajki i cuda, wolna droga.
Tylko niech będzie uczciwy i nie usiłuje wkręcać do tych bajek nauki. Nie da się.

Alicja Minicka

Komentarze

Popularne posty